Letnia szarlotka jaglana z miętą, bez mąki, bez glutenu, bez nabiału, wegańska :)

Nasze papierówki to istna niekończąca się opowieść ;-) Zbieramy i zrywamy i jemy i przerabiamy codziennie :) Dla odmiany zrobiłam zatem szarlotkę ;-) Ale ponieważ upały mamy co najmniej afrykańskie, szarlotka musiała być orzeźwiająca. Mimo,że w szarlotkach uwielbiam cynamon to tym razem nie chciałam, żeby pachniała takim aromatem. i rozgrzewała jednocześnie. Chłodzący posmak był ogromnie poszukiwany. Zatem postanowiłam wykorzystać świeżą miętę :)
I tak powstała szarlotka z miętą z kaszy jaglanej. Bez mąki, bez glutenu, bez cukru, bez nabiału, bez, bez, bez..... ;-) Po prostu wegańska, zdrowa pyszność :D :) Zajadajcie! :)


Składniki (na formę 24x28cm):
- 2 i 1/2 szklanki surowej kaszy jaglanej zmielonej na mąkę (przez mieleniem dobrze jest dzień wcześniej uprażyć i wypłukać kaszę, a nastepnie wysuszyć)
- 1/2 szklanki lnu złocistego
- 2/3 szklanki mleka kokosowego (o temperaturze pokojowej)
- 1/4 szklanki oleju kokosowego (do kupienia tutaj)
- 3 łychy ksylitolu
- 1 łyżeczka wanilli
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia z kamienia winnego
- 1/2 łyżeczki sody spożywczej ekologicznej (opcjonalnie, jeśli chcesz bardziej puszyste ciasto, ale nie jest to konieczne)

Na nadzienie:
- 1 kg papierówek
- garść świeżych listków mięty + do dekoracji
- 1/2 szklanki lnu złocistego
- 1-2 łyżki ksylitolu lub innego słodzidła np. miodu, syropu klonowego (opcjonalnie, ilość w zależności od słodkości jabłek) + 1 łyżka zmiksowana na puder do posypania

Przygotowanie:
Zacznij od przygotowania nadzienia. Jabłka umyj, obierz, wykrój środek, zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Podsmaż na patelni bez dodatku tłuszczu (ewentualnie możesz dodać troszkę ciepłej wody). Pół szklanki lnu złocistego zmiel na mąkę, dodaj do jabłek. W zależności od słodkosci jabłek dodaj 1-2 łyżki ksylitolu lub innego słodzidła (miód, syrop klonowy) i dokładnie wymieszaj. Moje jabłka były tak słodkie,że nie potrzebowały dosładzania. Na koniec posiekaj drobno garść listków mięty i dodaj do jabłek. Wymieszaj i odstaw.
Przygotuj ciasto. Kaszę jaglaną i len złocisty zmiel na mąkę w myłnku do kawy. Przesyp do miski. Dodaj ksylitol, wanilię, szczyptę kurkumy, proszek do pieczenia, ewentualnie sodę. Dokładnie wymieszaj suche składniki. Dodaj olej kokosowy i mleko kokosowe i ponownie bardzo dokładnie wymieszaj. Podziel ciasto na dwie części. Wyłóż formę papierem do pieczenia. Wyłóż połowę ciasta starając się równo rozprowadzic, nastepnie wyłóż jabłka z miętą i na wierzch wyłóż drugą połowę ciasta (tą czynność musiałam już zrobić rękami, łyżką może Ci się nie udać, ponieważ warstwa niżej jest miękka i delikatna). Piecz szarlotkę ok 30 minut w temperaturze 180 stopni bez termoobiegu.
Ostatnią łyżkę ksylitolu zmiksuj w młynku do kawy na puder. Po wystudzeniu posyp ciasto pudrem przez sitko. Udekoruj listkami świeżej mięty.

Smacznej, zdrowej i orzeźwiającej szarlotki!!! :) :D




Komentarze

  1. cudowny przepis, to musi smakować nieziemsko. zapisuję, może niedługo zrobię :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. I smakuuuje!! Leciutkie, delikatne ciasto i jabłuszka rozpływające się w ustach :-) :-*

      Usuń
  3. przepięknie się prezentuje, bo zdrowe to wiadomo , na tym blogu tylko takie opcje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taakk :-) To taka choroba, że przygotowuję tylko to co zdrowe ;-) hiiiii :*

      Usuń
  4. Dziękuję Ci za przepis! ♥ Nie mogę jeść glutenu i laktozy więc przepis, jak najbardziej jest dla mnie! :) Zapraszam do mnie na bloga :)

    OdpowiedzUsuń
  5. jak bardzo przypomina w smaku tradycyjne ciasto? pytam o ciasto z kaszy, bo nadzienie wiadomo, że smakuje tak samo pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Szczerze mówiąc dawno nie jadłam już nic tradycyjnego, więc ciężko mi powiedzieć. Ale wydaje się być bardzo podobne, skoro było zachwalane również przez osoby odzywiajace się tradycyjnie. Problem mogą mieć osoby, które z jakiegoś powodu nie lubią posmaku kaszy jaglanej. (ja uwielbiam!) Chociaż dodatek wanilii ja całkiem miło neutralizuje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z miętą musiała smakować naprawdę wyjątkowo :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda jak moja ulubiona szarlotka mojej mamy. Bardzo chętnie już niedługo wykorzystam ten przepis, tym bardziej, że jabłka w tym okresie są jak najbardziej wskazane :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szarlotka wyszła obłędna :) domownicy stwierdzili, że to najlepsza "podróbka" tradycyjnej szarlotki w zdrowej wersji :) moja modyfikacja to pół na pół mąka jaglana i mąka ryżowa a do nadzienia użyłam słodziutkich jabłek, nie papierówek :D

      Usuń
  9. A jeśli chciałabym zastąpić kaszę jaglaną gotową mąką jaglaną to też mam użyć 2,5 szklanki mąki? Nie mam młynka, ale za to mam spory zapas mąki jaglanej:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka zachowuje się trochę inaczej niż zmielona kasza. Być może wystarczy mniejsza ilość. Ale raczej nie używam mąki jaglanej tylko sama właśnie mielę kaszę więc trudno mi powiedzieć. Spróbuj z 2 szklanek. Ciasto ma być gęste i lepić się do dłoni. Zatem jakby było za rzadkie to dopiero dodaj więcej mąki. Powodzenia! 😊

      Usuń
  10. Szarlotka wygląda niesamowicie - nigdy jednak nie miałem okazji jej wypróbować. Robiłem natomiast ostatnio szarlotkę z rabarbarem z przepisu widniejącego na portalu internetowym https://basiazsercem.pl/ i była fantastyczna!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty